Zaćma a dieta

Na występowanie wszelkiego rodzaju chorób wpływ mogą mieć liczne czynniki. Niektóre schorzenia są wrodzone, niektóre nabyte. Wielu można uniknąć, a przynajmniej odsunąć je znacznie w czasie dbając odpowiednio o swój organizm. Niezwykle istotna dla zdrowia jest dieta. Spożywanie odpowiednich pokarmów i unikanie tego, co niezdrowie dla naszego ciała to bardzo istotna część dbania o siebie. Dotyczy to całego organizmu, również naszych oczu. Czy dieta może mieć wpływ na rozwój takich chorób, jak zaćma?

Zaćma - co to jest?

Czym właściwie jest zaćma i dlaczego tak ważne jest, by podejmować działania profilaktyczne przeciwko zaćmie? To jedna z najczęstszych przyczyn ślepoty. Coraz powszechniejsza, niebezpieczna i dość nieprzewidywalna, może pozbawić pacjenta wzroku w niedługim czasie. Polega na zmętnieniu soczewki oka. Soczewka to element gałki ocznej odpowiedzialny za załamywanie światła. Jest absolutnie niezbędna do poprawnego widzenia. Zdrowa soczewka jest przejrzysta, natomiast w przypadku pacjenta z zaćmą staje się ona zamglona i mętna, traci swoją przezroczystość. Co za tym idzie, pacjent stopniowo traci wzrok. Zaćma występuje najczęściej u osób starszych, po 50 roku życia. Nie znaczy to jednak, że nie może się przytrafić osobom młodszym.

Zaćma - przyczyny

Nie są całkiem znane przyczyny występowania zaćmy. Przyjmuje się, że jest to choroba związana z wiekiem, wynikająca z naturalnych procesów starzenia się organizmu i zmian w metabolizmie człowieka. Występuje też jednak zaćma wrodzona, która ujawnić się może już u niemowlęcia, a wynika na przykład z chorób wirusowych przechodzonych przez matkę w czasie ciąży. Zaćma może być również powikłaniem cukrzycy, bądź atopowego zapalenia skóry.

Więcej o przyczynach zaćmy dowiesz się tutaj -> https://vidiummedica.pl/operacja-zacmy/przyczyny-zacmy/

Czy dieta ma wpływ na zaćmę?

Czy można uchronić się przed zaćmą stosując odpowiednią dietę? Nie da się właściwie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jak w przypadku każdej innej kwestii zdrowotnej, istnieją ograniczenia żywieniowe i zalecenia. Nie ma jednak gwarancji, że stosując się do odpowiedniej diety nie zachorujemy na zaćmę. Możemy jedynie zmniejszyć znacznie ryzyko zapadnięcia na tę chorobę. Dostarczając organizmowi odpowiednich elementów i ograniczając spożycie innych, które mogą być szkodliwe, zmniejszamy szansę na wystąpienie zaćmy. Jak zostało wspomniane jest to choroba wynikająca z procesów starzenia się organizmu i zmian w metabolizmie. Oznacza to, że wynika częściowo z niedoboru określonych elementów, jak witaminy, czy minerały. Elementy te możemy dostarczyć do organizmu dzięki odpowiedniej diecie, przedłużając w ten sposób właściwie funkcjonowanie soczewki.

Zalecenia żywieniowe przy zaćmie

Co więc warto jeść, a czego unikać, by ratować się przed zaćmą? Przede wszystkim dieta powinna być bogata w antyoksydanty i luteinę. Znaleźć je można przede wszystkim w warzywach i owocach. Szczególne ich bogactwo znajduje się w warzywach liściastych, jak sałata, jarmuż czy szpinak, a także w warzywach zielonych i żółtych - brokułach, dyni, czy marchwi. Dobra będzie też kukurydza, pomidory, a z owoców - pomarańcze, truskawki i winogrona. Cytrusy zawierają dodatkowo witaminę C, równie ważną przy profilaktyce zaćmy. Kolejnym istotnym elementem potrzebnym do zachowania zdrowia oczu są kwasy omega-3. Te znaleźć można w rybach.

Co ciekawe, dieta wspomagająca wzrok i zapobiegająca zaćmie nie musi składać się tylko z produktów całkowicie zdrowych. W umiarkowanych ilościach zalecane jest picie ciemnego piwa i ciemnej czekolady - oba te produkty bogate są w antyoksydanty.